Cara dapat A Sejarah

Tiada cara lain selain membaca. Ambil buku dan baca dari muka surat satu sehelai setiap hari. Lama-lama jadi banyaklah, jangan nak cepat habis. Kalau baca 1 helai sehari, mesti tak akan mengantuk sebab cepat habis. Lainlah baca satu bab sehari dan mengantuk sepanjang hari.

Mesti cikgu sudah beritahu Sejarah SPM ada esei. Esei itu kena buat macam karangan dan bukan “point”. Bacalah dan tulis nota dan buat latihan. Tak ada cara lain selain membaca. Memang pelajar biasanya duduk di rumah bukan buat apa pun. Ada jawatan sebagai seorang pelajar tetapi selalu ponteng baca buku. Bukannya dapat gaji pun baca buku. dapat duit poket untuk sekolah setiap hari. Pelajar tak ada anak dan keluarga nak beri nafkah, tak perlu sibuk cari duit. Setakat pelajar cari duit, berapalah sangat dapat. Lebih baik baca buku dan jadi rajin supaya nanti dapat masuk universiti dan kerja hebat-hebat serta dapat gaji tinggi-tinggi.

Memang banyak masa pelajar bazir kerana buat benda yang tak membantu dalam peperiksaan mahupun mendapat duit. Kalau benda yang pelajar buat tak dapat bantu untuk dapat A dan tak boleh dapat duit beribu-ribu, baik HENTIKAN benda itu. Baca buku lebih baik dan buat nota poket untuk dibawa ke mana-mana saja untuk dibaca.

======================================

Semua nota dan artikel dalam blog ini boleh disebarkan

secara percuma dengan syarat ada pautan balik

http://www.ketam.pja.my

======================================

0 thoughts on “Cara dapat A Sejarah

  1. cha

    ALHAMDULILLAH…ms mula2 dlu sy asik dpt fail je sejarah…malu la sbb skulah MRSM Balik Pulau… =((

    tp mmg betul..kena baca dan hafal juga…

    syukur SPM yg lalu dpt A2

    Reply
  2. nazifah

    sebulan sebelum spm!! sempat ke nak baca sejarah? bagaimana cara berkesan saya nak ingat dan hafal sejarah supaya tak cepat lupa?? Tolong!!

    Reply
  3. rafieh

    kepada nazifah: hum…..rasanyeeerrr kita sama nieee…….ana pun wisau tentang ……sejarah ..yang akan ..berkumandang ….di spm nanti hu5………….lau boleh host bg blog niiieee……tlg lah bg jawapan dng segerah k kena spm tak lama lagi nak menjelang hu5…harap anda dapat membantu kita orang yang diambang delema ……..spm..yang semakin dekat..ini..k harap anda dapat memberi jawapan yang sewajarnya apa pun asalammualaikum/…..xD

    Reply
  4. anuar

    bagi host blog,….plessss…bntu….mereka k..tambahkan biga.n dun forget btambahkan semangat..k….go..biga go……..BIGA.BIGA

    Reply
  5. chengyoong

    cakap macam tak ada cakap,tak mao post benda-benda ni lagi baik~

    bergantung pada minat anda utk subjek ini

    Reply
  6. huzza

    hii..aq ,mmg mnat ngan sbjek sejarah tapi susah tul mo dpat markah yg bek..cmna mo blajar sejarah ngan berhesan erk??help me…3blan g mo spm…

    Reply
  7. fyda

    sy … ada mslah masa bce bku sjrah ni..bile dah bca msti mgantuk.. mcm mna nk hlgkn ngatuk msa bca bku sjrah??? dan susah nk menghafal sejarah ni..

    Reply
  8. yuzaida

    sejarah nie susuah sikit daripada sabjet lain…..sy ske sjrah tapi ckgu yg mengjar sy cam mood dew kurang…uihhh.

    Reply
  9. tia

    saya malas belajar semua matapelajaran saya kena buat apa?
    bm,bi,btsaya boleh lulus tapi sn,mm,geo,sej,ert tak boleh apa cara untuk ini?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *