Category Archives: CaraBelajar

Cara buat jadual belajar

Tak perlu buat jadual profesional dan anda memang tak akan ikut. Dalam hidup ini, saya sudah buat berpuluh-puluh jadual tetapi tak ikut dan dapat belajar satu jadual yang berkesan kalau mahu A dalam peperiksaan. Oleh itu, saya dapat tunjukkan satu jadual yang anda mesti ikut dan jangan guna mana-mana jadual selain yang saya buat!

Saya cadangkan waktu siang anda buat kerja sekolah dan latihan. Manakala dari pukul 8 malam hingga pukul 10 malam baca buku untuk mana-mana subjek 30 minit. Jangan lupa makan malam dan sembahyang! Inilah antara yang diamalkan setiap hari oleh seorang yang dapat semua A bagi semua subjek. Saya cadangkan jangan ikut cara belajar yang lain, nanti anda akan pening. Cukup apa yang saya cadangkan.

Masa siang boleh buat apa-apa yang berkaitan dengan sekolah dan malam untuk belajar peribadi. Pagi pukul berpa pun atau lepas subuh cuba baca subjek yang memang perlu hafal seperti Sejarah dan Biologi. Kalau petang itu sebaiknya buatlah matematik. Saya rasa matematik amat mudah walaupun saya tak suka matematik. Saya dapat kuasai matematik dalam masa singkat dengan membuat soalan tahun lepas dan soalan percubaan, mungkin sebulan atau beberapa minggu sahaja sudah boleh mahir matematik. Jadi, ini merupakan bonus supaya anda dapat ulangkaji subjek lain yang lebih susah.

Macam subjek Fizik dan Kimia, saya tidak buat apa-apa pun untuk persediaan peperiksaan kerana terlampau tidak minat. Tetapi, walaupun saya sangat tidak suka matematik, saya tetap ulangkaji. Ini bermakna, walau apa pun subjek yang anda tidak suka, masih boleh dapat A jika anda mengulangkaji.

Sekali lagi saya ingatkan supaya siang buat aktiviti berkaitan sekolah sama ada sukan, kelas tambahan atau kerja sekolah. Manakala malam baca buku setengah jam bagi mana-mana subjek dari pukul 8 malam hingga 10 malam dan tidur. Awal pagi esok hafal apa yang patut dihafal. Dalam masa setengah jam saya cadangkan bagi setiap subjek 1 muka surat atau 1 helai.Kemudian buat latihan atau menulis nota atau menghafal. Walaupun peperiksaan anda makin dekat. Buat seperti yang saya suruh dan tak perlu kalut baca nak cepat habis.

Kalau anda baca buku 5 minit,tulis nota 5 minit, hafal, 5 minit, buat latihan 5 minit. Anda akan ada baki 10 minit lagi, suka hati anda hendak buat apa, tengok televisyen atau main “game”. Kalau anda tengok televisyen pun, adakah anda boleh cerita semua yang anda tonton kepada saya? Mesti anda tak ingat rancangan televisyen yang anda tonton minggu lepas? Jadi, jangan tamak nak tengok filem sampai pukul 12 tengah malam.Adakah anda boleh cerita filem yang anda lihat 1 bulan yang lepas? Menonton televisyen sekadar seronok sahaja, tak perlu tengok sampai habis. Lagipun akan ada iklan 5 minit dan menjadi 10 minit atau 15 minit. Anda boleh guna waktu itu untuk baca buku. Inilah jadual secara tidak terancang boleh digunakan.

Bagaimana dengan hari cuti 2 hari seminggu? Buat kerja sekolah samapi habis. Kemudian tengok televisyen atau apa saja. Kemudian baca buku macam hari biasa. kalau malam ini ada filem sampai pukul 12 tengah malam. Anda patut baca buku siap-siap bagi ganti pukul 8 malam hingga 10 malam dan boleh juga baca pada setiap iklan. Anda juga perlu tidur siap-siap 2 jam semasa tengah hari. Ingat anda perlu tidur 7 atau 8 jam sehari. Jangan lebih atau kurang.

Nak makan apa? Orang yang pandai pun makan nasi sama macam kita juga. Kalau suka sayur kubis jangan makan sayur yang tak suka. Makan sederhana saja. Nak makan ayam pun boleh. Bersukan? Saya hari-hari naik turun tangga banyak kali dan rasanya tak perlu senam lagi.Naik tangga masa di sekolah dan naik tangga untuk ke rumah saya di tingkat 3 sambil menggalas buku-buku di dalam beg. terpulanglah kepada anda hendak buat apa untuk bersenam. Jalan kaki pergi dan balik masjid lebih bagus.

======================================

Semua nota dan artikel dalam blog ini boleh disebarkan

secara percuma dengan syarat ada pautan balik

http://www.ketam.pja.my

======================================

Cara belajar untuk peperiksaan

Ambil buku dan baca dan buat latihan. Itu saja yang cikgu anda kata. Kalau tak faham tanya. Lepas balik rumah, terus pegang buku dan tidur. Oleh itu, hari ini anda kena baca bab 3 muka surat 23 topik 4 dan buat latihan topik 4. Kalau tak boleh buat baru tanya cikgu atau rujuk jawapan.

Sudah banyak kali saya berpesan supaya ambil buku dan baca. Kalau tak baca, bagaimana nak jawab? kalau tak pernah buat latihan, macam mana nak tahu solan macam mana yang akan ditanya? Kalau buat sikit latihan, bagaimana nak mahir? Bacalah perlahan-lahan dan selalu. Biasanya saya akan baca apabila ada “mood”, kalau baca apabila tak ada “mood”, memang tak guna. Tetapi, jangan asyik tak ada “mood”, cipta “mood” sendiri. Anda mesti tahu apa yang anda suka. Contohnya apabila tengok televisyen ada iklan, masuk bilik dan baca walaupun 5 minit tetap dinamakan baca.

Kalau subjek matematik, tak ada masalah dengar lagu dan tengok televisyen. Tetapi, kalau masa buat latihan esei pun dengar lagu, kemungkinan jawapan anda adalah lirik lagu.

Peperiksaan itu tidak penting. Tetapi menjadi penting apabila peperiksaan itu menjadi sebab untuk masuk universiti. Sebab nak masuk universiti adalah untuk belajar mengenai sesuatu bidang yang kita suka dan ilmu itu kita akan guna masa bekerja. Sesiapa yang dapat keputusan cemerlang peperiksaan, bolehlah masuk universiti dan belajar apa yang dia suka untuk guna masa bekerja.

Kalau anda lihat jadual kelas, anda akan lihat banyak masa Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.Oleh itu, gunakan masa yang banyak itu untuk mahir subjek bahasa. Di rumah tak perlu ulangkaji subjek itu kerana sepatutnya dah mahir di sekolah.

Tuisyen 2 jam semingguĀ  untuk satu subjek dengan harga RM20? Lebih baik upah orang untuk tengok anda baca buku, kemudian guna duit itu pergi makan di luar sebab dah habis belajar. Cikgu anda mengajar satu masa 40 minit. Contohnya Sejarah ada 3 masa dan itu bermakna anda belajar 2 jam seminggu. Manakala subjek Bahasa Melayu anda belajar selama 4 jam seminggu. Tetapi subjek Bahasa Melayu anda jawab peperiksaan hanya 4 jam 45 minit. Cikgu tuisyen adalah cikgu di yang mengajar di sekolah. Saja dia mengajar untuk tambah duit poket. Benda yang dia ajar memang tak lari daripada apa yang cikgu ajar. Mungkin cara dia ajar berlainan sedikit. Cikgu sebagus mana pun kalau anda balik tengok televisyen tanpa buka dan baca sedikit pun apa yang dia ajar, memang tak guna! Anda hendaklah baca! Buat latihan!

Saya cadangkan anda tengok soalan SPM tahun-tahun lepas dan cuba buat. Jangan nak berlagak anda buat banyak latihan dan baca banyak buku kalau soalan SPM tahun lepas tak boleh buat. Ada yang kata, buat apa buat latihan tahun lepas sebab mesti sudah tak tanya soalan yang sama. Anda perlu tahu, tujuan menjawabnya adalah untuk semak sama ada anda boleh buat atau tak, kalau masih tak boleh buat, macam mana nak jawab soalan yang sebenar. Kalau SPM boleh letak buku atas meja pun, belum tentu anda boleh jawab jika tak tahu cara menjawab. Kalau nak tahu tanya cikgu atau sesiapa saja cara menjawab.

Kalau tak minat tak payah baca banyak-banyak, nanti anda apabila bekerja nanti mesti tak akan minat bekerja yang menggunakan subjek itu.Walaupun begitu, anda perlu sapat A subjek bahasa Melayu, bahasa Inggeris, Matematik. Subjek-subjek sains seperti Fizik, Kimia, Biologi juga perlu dapat A kalau nak kerja hebat-hebat. Kalau nak jadi akauntan pun gaji besar juga, bagi dapat A subjek Prinsip akaun. Kalau nak gaji tinggi-tinggi, belajar kena pandai subjek sains (Fizik, Kimia, Biologi). Habis sangat dapat C pun jadi. Yang penting jangan biar saja buku tanpa anda baca. Ingatlah, lepas SPM banyak lagi benda-benda buang masa anda boleh buat. Sekarang ni cuba ambil satu buku subjek apa-apa dan lihat dan baca dan cuba jawab dan jawab. Mana ada rahsia lain selain baca, minum air jampi satu tong pun belum tentu boleh dapat A. Pernahkah anda jumpa orang yang kata dia tak baca buku pun boleh dapat A. Paling tidak dia kata baca sikit dan sikit dia tu apabila kumpul-kumpul hari-hari memang jadi bukit.

======================================

Semua nota dan artikel dalam blog ini boleh disebarkan

secara percuma dengan syarat ada pautan balik

http://www.ketam.pja.my

======================================

Cara belajar jika mengantuk

Membaca buku atau belajar subjek yang kita tidak suka akan buat kita mengantuk. Pertama sekali perlu semak sama ada kita tidur 7 hingga 8 jam sehari. Kalau cukup, maknanya kita tidak suka mata pelajaran itu. Mahu tidak mahu, paksa diri belajar juga. Kalau tak boleh, tidur sajalah.

Jangan apabila sudah tak minat, tidur berjam-jam. Habis sangat setengah jam. Apabila bangun dari tidur, cuba baca buku walaupun sedikit. Pendek kata, buat apa-apa aktiviti yang anda suka dan selepas itu terus baca buku walaupun sedikit. Seperti anda selepas main “game”, baca terus sedikit buku. Atau selepas menonton televisyen, terus baca sedikit buku.

Ingat saya, sudah maklumkan bahawa tak perlu kelam-kabut nak habiskan sebuah buku atau satu bab. Baca sedikit-sedikit dan lama-lama jadi banyak. Macam toyol, curi duit sikit-sikit, lama-lama jadi banyak. Itulah, tengok banyak cerita seram tapi tak pernah ambil pengajaran.

Kalau mengantuk dalam kelas tak tahulah nak buat apa. Kalau cikgu itu garang, memang tak boleh tidur. Saya memang mengantuk, tapi saya tahu ini disebabkan tidak tidur 7 atau 8 jam sehari. Jadi, tidurlah bagi cukup, kalau cikgu mengajar mesti menguap saja. Hal ini disebabkan cara mengajar cikgu yang bosan. Cuba buat memorandum suruh cikgu tukar cara mengajar. Buat macam kuiz dalam televisyen tu, ubah la rancangan Kelab Pop, Perdana Ria, Roda Impian dan lain-lain bagi sesuai dengan cara belajar.

Oleh itu, kena semak dahulu diri kita ini sudah tidur 7 atau 8 jam sehari. Kemudian kalau sudah cukup tidur kita masih mengantuk, ini bermakna kita tak minat. Kalau tak minat, apa pun tak jadi. Sebab itu saya kata jangan gelojoh nak habiskan semua bab dan buku. Ambil muka surat satu dan habiskan hari ini. Kemudian sambung muka surat dua hari esok.

Cara lain adalah cuba baca buku, kemudian apabila mengantuk terus tutup buku dan sambung esok. Jangan tutup buku dan tidur kalau memang sudah cukup tidur 7 atau 8 jam. Matematik kalau ambil dan buat latihan memang tak mengantuk. Tapi kalau buat latihan matematik dan tak dapat jawapan, memang mengantuk. Apabila tak dapat jawapan, tutup buku atau jawab soalan lain kemudian tanya cikgu atau kawan di sekolah. Jangan nak buat banyak soalan, kalau sudah tak minat itu buatlah sedikit-sedikit dan tinggal soalan yang tak dapat jawapan.

Ada masa kita ada “mood” dan kita baca buku banyak-banyak. Esok pula kita tak ada “mood” dan tak baca buku langsung. Ingatlah, baca sedikit saja kalau ada “mood”, kalau tak ada “mood” pun kena baca juga sedikit.

======================================

Semua nota dan artikel dalam blog ini boleh disebarkan

secara percuma dengan syarat ada pautan balik

http://www.ketam.pja.my

======================================

Cara baca buku dekat peperiksaan

Banyak orang yang kata apabila baca buku dekat peperiksaan mudah ingat. Cuba buktikan, berapa markah yang dia dapat apabila baca sehari sebelum peperiksaan? Saya nasihatkan sekali lagi supaya tidak baca buku hanya sehari sebelum peperiksaan tetapi hendaklah baca setiap hari sedikit-demi sedikit. Tak kiralah ingat atau tidak, tetapi sekurang-kurangnya baca juga daripada tak baca langsung.

Kalau anda ingat nak baca buku 3 bulan sebelum SPM atau tingkatan 5 baru nak baca buku, anda sebenarnya tersilap langkah. Apabila 3 bulan sebelum SPM nak baca buku, anda akan ikut perangai sebelum 3 bulan. Maknanya, anda akan tetap malas dan rasa tak cukup masa atau banyak masa lagi atau tak cukup masa. Kalau anda di tingkatan 4 masih rasa tingkatan 5 baru nak bersungguh-sungguh, memang tak jadi. Hal ini berlaku kepada saya di mana saya masih bawa perangai malas di tingkatan 4. Macam mana nak ubah perangai malas kalau dah lama jadi malas di tingkatan 4. Bacalah buku sikit-sikit setiap hari sejak di tingkatan 4.

Kalau anda dah berada di tingkatan 5, anda akan gunakan 1 hari bulan sebagai rancangan nak bermula, akhirnya masih tak mula langsung nak baca buku. Sebab itu saya suruh baca sikit-sikit dan jangan nak cepat habis. Baca dari muka surat satu kemudian sambung muka surat 2 esoknya. Kalau anda boleh baca 3 muka surat tanpa mengantuk, kemudian apabila masuk muka surat 4 baru mengantuk, hendaklah anda baca buku 3 muka surat sehari. Kalau sudah memang tak minat nak baca buku, baca juga 1 muka surat sehari! Jangan tak baca langsung apabila tak faham. Cuba cari soalan SPM tahun lepas dan cuba tengok macam mana soalan dia. Memanglah nampak susah, tapi apabila sudah sampai hari peperiksaan sebenar SPM, saya tiba-tiba rasa senang pulak soalan ini, tapi tak boleh jawab sebab tak ingat. Tak ingat disebabkan baru baca 3 kali dalam masa yang singkat.

Ada yang kata kena tumpukan bab-bab yang kita rasa boleh buat, lepas tu bab yang memang tak boleh buat tak perlu peduli. Kalau soalan itu pilihan, mungkin boleh. Tapi, saya sendiri tak boleh nak jawab soalan yang memang rasa boleh jawab, tetapi boleh jawab soalan yang tak pernah buat banyak latihan. Hal ini disebabkan banyak buat latihan dalam masa yang singkat menjadi pening. Soalan yang saya jarang buat tetapi buat juga sedikit menyebabkan saya tak pening dan boleh jawab.

======================================

Semua nota dan artikel dalam blog ini boleh disebarkan

secara percuma dengan syarat ada pautan balik

http://www.ketam.pja.my

======================================

Cara belajar selepas kelas

Saya apabila keluar kelas terus lupa apa yang saya belajar. Semasa peperiksaan, saya mengeluh bahawa saya macam tahu buat, tapi apabila jawab tidak tahu macam mana nak tulis. Mungkin saya akan kata, saya sudah buat latihan, tetapi masih tidak boleh jawab peperiksaan. Perkara ini menghantui semua pelajar. Sudah buat latihan tetapi masih tidak boleh jawab. Apa yang tidak kena? Jangan berlagak anda sudah buat banyak latihan, anda masih tidak faham lagi apa yang soalan itu tanya. Cuba ulang balik latihan yang anda buat.

Mungkin anda boleh belajar dengan membaca soalan dan terus membaca jawapan. Tetapi, anda hendaklah cuba jawab balik soalan itu tanpa lihat jawapan. Bunyi macam mudah, baca jawapan soalan. Apabila anda buat balik soalan itu, anda sudah tidak boleh jawab walaupun sebelum ini anda sudah membaca jawapan. Jadi, tidak berguna anda mencari soalan bocor SPM dan sebagainya sebab walaupun anda ada soalan dan jawapan masih belum boleh jawab semula.

Apa yang hendak dilakukan adalah buat banyak kali. Kalau buat 10 kali, mesti ingat. Bunyi macam mudah, tetapi cukuplah buat sikit sikit, lama-lama jadi banyak.Tak perlu baca banyak tetapi, apa pun tak faham. Lebih baik baca muka surat satu bagi faham betul-betul. Kemudian anda buka muka surat kedua. Adakah anda mahu cepat habis baca satu buku? Memang boleh, untuk kali pertama saya cadangkan supaya anda baca dahulu semua tanpa perlu memahami. Kemudian, barulah anda baca satu muka surat dengan tekun dan jangan nak cepat habis waaupun subjek lain ada lagi.

Anda boleh pilih hendak membaca subjek sejarah dalam sehari atau 2 hingga subjek sehari. Memanglah banyak, tetapi, percayalah anda memang akan habiskan semuanya sebab anda seorang pelajar. Kerja pelajar bukan cari duit untuk sara anak atau keluarga, cuma duduk dan baca buku. Kalau nak berdiri pun boleh. Nak baca di perpustakaan pun boleh.

Ingatlah, selepas SPM ada masa rehat setengah tahun. Waktu itu anda sudah tamat belajar manakala masih ada yang tak habis beajar. Apa yang anda hendak buat masa itu? ramai yang merancang hendak mencari kerja sambilan. Ketahuilah bahawa saya sebagai calon SPM pun masih ada masa untuk buat kerja sambilan dan dapat RM500 dalam masa 1 bulan. Ini baru sambilan, sebenarnya anda ada banyak masa selepas SPM walaupun ada yang pergi ke PLKN. Hanya dapat RM500 sebulan tidak cukup untuk anda hidup berkeluarga nanti. Oleh itu, anda perlu bersemangat untuk belajar sampai pandai supaya dapat kerja gaji tinggi. Apabila saya tanya kawan-kawan buat apa selepas SPM, tiada apa pun yang hebat selain menonton televisyen, melayari internet, melancong, kerja kilang, berniaga burger dan jawapan antarabangsa adalah tak buat apa-apa.

Masa sebelum SPM macam-macam nak buat, apabila dah lepas SPM, apa pun tak boleh buat. Pergi sekolah hanya nak dapat duit poket. Lepas SPM bekerja dan dapat sama macam duit poket pergi ke sekolah. Saya tegaskan sekali lagi, ambil buku dan baca dan baca dan baca dan baca.

Mana ada teknik lain selain baca, mendengar, melihat dan membuat. Habis sangat, anda ambil buku dan baca dengan kuat dan rakam. Pasang “earphone” dan dengar balik suara anda yang merdu itu.

cara lain adalah menulis nota. Kalau malas, fotostat nota ringkas bagi jadi kecil dan masukkan dalam poket. Bawa ke mana-mana sahaja anda pergi dan baca walaupun satu muka surat.

Banyak orang bila nak tahu cara cemerlang peperiksaan bertanya kepada orang pandai. Mereka akan kata baca sajalah. Kita sangka mereka baca banyak, tapi mereka akan kata baca bila ada “mood” atau mereka akan kata baca sikit saja. Hal ini memang betul, sebab mereka hari-hari baca sikit-sikit. Kalau saya, memang susah nak baca walaupun seminggu sekali.

Mereka pun buat latihan, kita mesti kata tak fahamlah. Sebenarnya mereka yang pandai ini pun baca jawapan bila tak tahu. Kalau soalan yang susah tu, tak payah jawab dan jawab soalan lain mudah.

Jangan lupa buat kerja sekolah. Kalau anda tak mahu buat kerja sekolah, anda tetap kena baca buku. Jika anda sanggup kena marah dengan cikgu, tak perlu buat erja sekolah sebab buang masa saja buat perkara yang anda tidak minat. Anda boleh buat sendiri kerja rumah yang anda beli buku latihan dari kedai. Apabila tak faham, tanyalah cikgu. Sekurang-kurangnya anda ada juga kerja nak dibuat.

Anda ada banyak masa, jangan anggap aktiviti kokurikulum buang masa atau kelas tambahan petang buang masa. Kalau anda duduk di rumah, belum tentu anda baca buku. Kalau anda baca buku, belum tentu anda ingat. Oleh itu, jangan kata tak cukup masa sebab anda ada banyak masa untuk baca buku. Tengok televisyen samapai pukul 12 malam boleh, mengapa baca buku tak boleh? Oleh sebab itu, saya kata anda banyak masa. Lagipun anda bukannya bekerja, hanya belajar. Lepas SPM ada banyak masa hinggakan anda teringin balik ke sekolah dan jumpa kawan-kawan macam dulu.

======================================

Semua nota dan artikel dalam blog ini boleh disebarkan

secara percuma dengan syarat ada pautan balik

http://www.ketam.pja.my

======================================

Cara belajar semasa kelas

Belajar semasa kelas adalah kita tidak pergi melancong ke tempat lain. Maksudnya, fikiran kita masih berada di dalam kelas. Semua orang kata kena beri tumpuan di dalam kelas. Bagaimana kalau anda tidak minat apa yang cikgu ajar? Kalau sudah tidak minat memang susah, anda kena lihat dulu cita-cita anda.

Fikirkan cita-cita anda. Anda mesti tahu anda suka buat apa. Jika anda minat berniaga, mesti ada kaitan dengan usahawan, akauntan. Manakala jika anda suka mengajar atau bercakap, mesti ada kena mengena dengan cikgu, pensyarah atau mungkin juga peguam atau peniaga. Jika anda minat seni, mesti ada kena mengena dengan pelukis, pereka grafik komputer dan lain-lain. Manakala jika anda minat komputer, mungkin anda ingin menjadi tukang membaiki komputer, atau tauke kedai komputer, atau pereka laman web dan sebagainya.

Oleh itu, anda perlu fikirkan cita-cita anda dan lihat syarat-syarat kemasukan ke universiti. Jika menjadi akauntan, subjek Prinsip Akaun mestilah cemerlang. Jika minat doktor, Fizik, Kimia, Biologi, Matematik Tambahan mesti cemerlang. Banyak peluang pekerjaan di negara kita, cuma kita tidak tahu apa pekerjaan itu. Apa yang penting anda belajar adalah untuk mendapat ilmu dan ilmu itu akan digunakan untuk bekerja. Sebab itu, memilih aliran semasa di tingkatan empat adalah penting supaya kita tidak membuang masa belajar perkara yang kita memang tidak minat dan tumpukan pelajaran pada ilmu yang kita minat.

Saya sudah tekankan penting untuk belajar dahulu sebelum kelas supayaapabila di dalam kelas, kita sudah tahu soalan apa yang hendak ditanya kepada cikgu.

======================================

Semua nota dan artikel dalam blog ini boleh disebarkan

secara percuma dengan syarat ada pautan balik

http://www.ketam.pja.my

======================================

Cara belajar sebelum kelas.

Saya sebagai bekas pelajar SPM ingin berkongsi kepada anda cara belajar sebelum kelas.

Biasanya kita hendaklah ambil buku dan baca. Tajuk yang kita baca adalah yang cikgu belum ajar. Walaupun tidak faham, anda hendaklah membaca atau sekurang-kurangnya membelek-belek buku tersebut. Jangan hanya membaca kulit hadapan sahaja.

hal ini penting supaya apabila cikgu mengajar kita sudah tahu sikit-sikit. Selepas itu, kita mudah hendak bertanya cikgu tentang apa yang tidak faham.

Biasanya saya tidak membaca dulu sebelum cikgu mengajar. Sebab itu apabila cikgu mengajar saya tidak tahu apa yang hendak ditanya. Lebih buruk lagi, saya tidak tahu apa yang perlu saya faham.

Di sinilah pentingnya buku teks. Cuba lihat muka surat pertama bagi setiap bab ada tulisĀ  “apa yang murid akan dapat” atau “learning outcome”. Oleh itu, jika anda boleh menjawab soalan itu, anda sudah faham apa yang cikgu ajar. Ini juga dipanggil huraian sukatan pembelajaran.

Huraian sukatan pelajaran. Klik di sini!

======================================

Semua nota dan artikel dalam blog ini boleh disebarkan

secara percuma dengan syarat ada pautan balik

http://www.ketam.pja.my

======================================