Category Archives: CaraBelajar

Tip cara belajar saat akhir/ last minit

Tip belajar saat akhir/ last minit

1. Muhasabah diri. Ada orang yang mengharapkan gagal atau lulus, ada yang mengharapkan dapat A atau sebagainya. Tanya diri, sebenarnya mampu setakat mana. Jika anda berusaha saat akhir setakat mana gred yang anda dapat? Jika anda sudah tahu berapa anda dapat, anda kena menerimanya. Tetapi, kemungkinan anda dapat keptusan seperti diinginkan masih ada. Contohnya ada orang selalu gagal di sekolah dalam mata pelajaran Matematik Tambahan, tetapi dia berusaha saat akhir tanpa jemu dan akhirnya mendapat gred C. Hal ini memang selalu terjadi. Ada juga orang yang mendapat C, tapi apabila berusaha saat akhir mendapat A. Ini bukan cerita dongeng, yang penting gunakan saat akhir ini

2. Jangan putus asa. Selagi kertas soalan belum dijawab, selagi itu masih ada masa untuk ulang kaji. Jika sudah hantar kertas jawapan, barulah habis segala usaha kecuali doa. Jangan sudah habis menjawab baru menyesal tidak menggunakan masa yang ada ini untuk ulang kaji. Sudah habis SPM nanti sudah tidak ada apa-apa untuk dibaca, jadi sementara masa masih ada ini baca sajalah apa yang ada.

3. Hapuskan tabiat tidur terlebih atau terkurang. Masa macam ni patutnya tidur pukul 12 tengah malam dan bangun pukul 6 pagi bersamaan 6 jam. Biasanya apabila tak faham seseorang akan terus tidur sebab tak faham, tetapi sepatutnya dia haruslah tidak tidur dan terus tukar ke topik lain, jangan memaksa diri dengan apa yang tidak faham.

4. Sekat hiburan. Selepas SPM, semua orang akan ada masa 5 hingga 6 bulan bercuti. Buat apalah main game, dengar muzik, main Facebook, main internet dan tengok tv pada masa ini. Yakin dan percayalah, selepas SPM ramai yang tak tau nak buat apa. Oleh itu, sementara masa masih ada ini, gunakan masa untuk menghafal dan memahami pelajaran.

5. Jangan buat benda pelik. Biasanya waktu-waktu macam ini akan ada macam-macam benda pelik berlaku. Contohnya jangan makan makanan yang tidak biasa makan, kerana bimbang akan sakit perut. Ataupun tiba-tiba ingin bersukan, bimbang juga nanti akan tercedera. Jangan juga makan ubat tahan tidur dan pil-pil yang tak sepatutnya.

6. Ulangkaji soalan ramalan SPM. Perlu diingat bukan 100% tepat ramalan ini, tapi jika terdesak memang sangat membantu. Biasanya cikgu ada tajuk-tajuk yang mengikut pengalamannya akan keluar. Kalau soalan matematik itu buatlah latihan soalan tahun lepas sebab memang akan keluar soalan yang lebih kurang serupa.

7. Belajar bijak. Jika nak baca satu buku memang tak akan dapat faham semua. Sekurang-kurangnya tengok soalan apa yang biasa keluar dalam soalan tahun lepas dan nilai diri sama ada soalan ini boleh buat atau tak. Jika tak boleh buat, sila tumpukan kepada tajuk yang rasa-rasa boleh buat.

8. Buang rasa nak habis semua dan cepat. Masa saat akhir ini memang boleh baca buku sampai habis, tapi satu apa pun tak faham. Agak-agak lah, masa yang ada ini bacalah sikit-sikit, kalau nak masuk semua sekaligus takut satu pun tak faham. Sekurang-kurang separuh bab sempat baca, bolehlah jawab sekurang-kurangnya separuh soalan semasa SPM daripada tak tahu jawab langsung nanti.

www.pja.my

Cara membaca buku untuk peperiksaan

Apa baca mengantuk? Bosan? Memang kena suka atau minat baru boleh baca? Sebab itu anda kena ada cita-cita dan lihat subjek apa yang jadi syarat masuk universiti itu. Kita baca buku untuk dapat ilmu. Kita dapat ilmu untuk jawab peperiksaan. Kita jawab peperiksaan unutk masuk matrik. Kimta masuk matrik untuk belajar dan boleh masuk universiti. Kita masuk universiti boleh belajar. Kita belajar di universiti untuk guna ilmu itu masa bekerja. Kita bekerja untuk guna ilmu yang kita belajar dan dapat upah atau gaji. Kita dapat gaji boleh hidup dan sara keluarga. Kita sara keluarga sebab tanggunggjawab itu mak dan bapak kita pernah sara kita dan masa ini kita sara hidup mereka pula.

Dapat? Kita juga tidak lupa ilmu agama sebab kita hidup untuk akhirat. Kita cari duit untuk kita hidup supaya boleh beribadat dengan senang. Nak sedekah duit pun senang apabila ada duit. Kita boleh bantu orang lain yang susah dengan duit kita yang banyak. Secara tidak langsung, amal kita ini menempah tiket ke syurga dengan memajukan ekonomi negara. Orang nak guna kepakaran kita nak merawat pesakit, bina rumah dan lain-lain supaya semua orang dapat hidup aman.Tak ada kes mencuri sebab tak ada duit. Tak ada kes rasuah sebab kita memang dari dulu sudah belajar bahaya rasuah. Tak ada lagi buang masa lumba motosikal haram dan ragut.  Kalau nak kerja meragut baik dari kecil duduk di kandang lembu belajar meragut rumput utuk hidup. Majukan negara kita sebab ramai lagi negara lain yang maju sebab mereka rajin, mungkin rajin meniru.

Jadi, apabila membaca ingat macam-macam yang berfaedah. Kalau tak boleh, buka sekejap lagu. Kalau tak boleh, tengok televisyen sekejap. Selalu kita dengar kawan kita tak baca buku dan kita pun rasa malas nak baca buku. Apa kata anda ajak kawan anda baca buku dan kawan anda ajak kawan dia yang lain baca buku sampai tak ada seorang pun yang terlepas. Oleh itu, kempen membaca buku komik selepas membaca buku sekolah adalah digalakkan.

Kalau baca, cuba tulis apa yang dibaca. Mesti susah? Ataupun sambil baca sambil tulis. Lepas tu buang. Kemudian tulis yang lain. Ataupun ambil mikrofon dan baca kuat-kuat.Tak perlu mikrofon pun tak apa. Selalu dengar orang kata baca buku dekat peperiksaan mudah ingat. Kalau baca awal-awal cepat lupa. Baca buku dekat peperiksaan buat serabut kepala saja. Kalau orang kata baca buku dekat peperiksaan mudah ingat, cuba tanya berapa keputusan yang dia dapat. Dia kata mudah ingat sebab dia baca dan jawab peperiksaan. Apabila dia baca buku awal, dia tak buat latihan. Sebab itu dia kata tak ingat. Tapi, berapa sangat yang boleh ingat masa dekat-dekat peperiksaan.Kalau anda baca buku 1 minggu sebelum peperiksaan dan dapat markah 10. Kalau baca dua minggu sebelum peperiksaan mungkin dapat 20. Kalau 3 minggu mungkin 30 markah. Kalau 4 minggu mungkin 40. Kalau 5 minggu mungkin 50. Kalau 6 minggu mungkin 60. Kalau 7 minggu mungkin 70 markah. Kalau 8 minggu mungkin 80 markah!

Jadi, anda hendak baca seminggu sebelum peperiksaan dan dapat 10 markah atau baca 8 minggu sebelum peperiksaan dan dapat 80 markah.Bunyi macam senang, tetapi itulah yang betulnya. Mungkin ini untuk satu subjek. Tetapi mungkin juga untuk semua subjek. Yang penting jangan baca nak cepat habis. Nanti anda cepat bosan dan dari bulan satu sampai akhir tahun masih baca bab 1. Baca 1 muka surat untuk satu subjek sehari. Saya ingatkan lagi, kalau anda memang jenis malas membaca, jangan baca buku lebih 1 muka surat untuk setiap subjek sehari!

======================================

Semua nota dan artikel dalam blog ini boleh disebarkan

secara percuma dengan syarat ada pautan balik

http://www.ketam.pja.my

======================================

Cara dapat A Matematik Tambahan

Macam dengan Matematik jugalah. Matematik tambahan jika tanya kepada orang pandai mesti jawab kena buat banyak latihan. Jawapan itu memang bukan main-main. Matematik tambahan ini ada tajuk yang sama dengan matematik dan ada yang sama dengan Fizik. Jadi, ada bab yang mesti boleh buat sebab sama dengan subjek lain.Markah lulus SPM matematik tambahan hanya beberapa belas sahaja. Nak dapat A memang ada harapanlah.

Kalau tak mahu buang masa, ambil soalan Matematik tambahan kertas satu dan Kertas 2 peperiksaan seperti SPM tahun-tahun lepas dan buat semuanya. Sebab yang akan keluar nanti soalan yang sama tetapi angka yang berbeza.Kalau anda tak buat memang menyesal.

Apa yang penting adalah ambil soalan yang tak tahu dan tanya kepada sesiapa saja cara nak dapat jawapan. Matematik tambahan kalau baca jawapan saja tak cukup, kena cuba jawab. Lepas baca cuba esok jawab, mesti dah lupa. Oleh itu, mesti baca jawapan dan cuba buat tanpa tengok jawapan selepas itu.

======================================

Semua nota dan artikel dalam blog ini boleh disebarkan

secara percuma dengan syarat ada pautan balik

http://www.ketam.pja.my

======================================

Cara dapat A Matematik

Tak saya nafikan bahawa saya amat benci Matematik tetapi dapat A. Matematik jika tanya kepada orang pandai mesti jawab kena buat banyak latihan. Itu memang bukan main-main.

kalau tak mahu buang masa, ambil soalan Matematik kertas satu dan Kertas 2 peperiksaan seperti SPM tahun-tahun lepas dan buat semuanya. Sebab yang akan keluar nanti soalan yang sama tetapi angka yang berbeza.Kalau anda tak buat memang menyesal. Matematik ini boleh belajar dalam masa satu bulan dan boleh dapat A walaupun saya pernah gagal dalam peperiksaan Matematik. Memang satu bulan sudah cukup untuk jawab soalan Matematik. Kalau nak percuma boleh muat turun soalan percubaan tak kira tahun bila pun dan soalan SPM tahun-tahun lepas di internet.

Apa yang penting adalah ambil soalan yang tak tahu dan tanya kepada sesiapa saja cara nak dapat jawapan. Matematik kalau baca jawpaan saja tak cukup, kena cuba jawab. Lepas baca cuba esok jawab, mesti dah lupa. Oleh itu, mesti baca jawapan dan cuba buat tanpa tengok jawapan selepas itu.

======================================

Semua nota dan artikel dalam blog ini boleh disebarkan

secara percuma dengan syarat ada pautan balik

http://www.ketam.pja.my

======================================

Cara dapat A Pendidikan Islam

tak ada cara lain selain baca. Siapa baca boleh jawab. Siapa hafal ayat hafazan, pandai susun ayat. Apabila ustaz atau ustazah mengajar, dengarlah sebab mana ada benda lain yang nak keuar selain dari apa yang dia cakap. Di rumah tak perlu letih-letih nak baca Pendidikan Islam sebab dah dengar dalam kelas.

Pendidkan Islam tak teruk untuk diulangkaji, hanya baca saja. Kalau dia baca tapi tak boleh dapat A namapak sangat baca kelam-kabut. Bacalah sedikit-sedikit. Rasanya saya tak buat apa-apa latihan kecuali kerja sekolah. Mengapa tak mahu buat kerja sekolah? Duduk di rumah bukannya buat apa pun.

DI rumah tak perlu ulangkaji kalau di sekolah dah dengar, baca dan buat kerja sekolah. Itu saja.

======================================

Semua nota dan artikel dalam blog ini boleh disebarkan

secara percuma dengan syarat ada pautan balik

http://www.ketam.pja.my

======================================

Cara dapat A Sejarah

Tiada cara lain selain membaca. Ambil buku dan baca dari muka surat satu sehelai setiap hari. Lama-lama jadi banyaklah, jangan nak cepat habis. Kalau baca 1 helai sehari, mesti tak akan mengantuk sebab cepat habis. Lainlah baca satu bab sehari dan mengantuk sepanjang hari.

Mesti cikgu sudah beritahu Sejarah SPM ada esei. Esei itu kena buat macam karangan dan bukan “point”. Bacalah dan tulis nota dan buat latihan. Tak ada cara lain selain membaca. Memang pelajar biasanya duduk di rumah bukan buat apa pun. Ada jawatan sebagai seorang pelajar tetapi selalu ponteng baca buku. Bukannya dapat gaji pun baca buku. dapat duit poket untuk sekolah setiap hari. Pelajar tak ada anak dan keluarga nak beri nafkah, tak perlu sibuk cari duit. Setakat pelajar cari duit, berapalah sangat dapat. Lebih baik baca buku dan jadi rajin supaya nanti dapat masuk universiti dan kerja hebat-hebat serta dapat gaji tinggi-tinggi.

Memang banyak masa pelajar bazir kerana buat benda yang tak membantu dalam peperiksaan mahupun mendapat duit. Kalau benda yang pelajar buat tak dapat bantu untuk dapat A dan tak boleh dapat duit beribu-ribu, baik HENTIKAN benda itu. Baca buku lebih baik dan buat nota poket untuk dibawa ke mana-mana saja untuk dibaca.

======================================

Semua nota dan artikel dalam blog ini boleh disebarkan

secara percuma dengan syarat ada pautan balik

http://www.ketam.pja.my

======================================

Cara dapat A Bahasa Inggeris

Bahasa Melayu akalau nak mahir kena buka kamus. Oleh itu, Bahasa Inggeris kalau nak mahir kena buka kamus. Kalau tak buka macam mana nak tahu maksud. Bahasa Inggeris jadi mudah jika tahu banyak makna. Oleh itu, hafal satu perkataan sehari atau 4 perkataan sehari dan jangan tamak atau rajin nak hafal banyak-banyak.

Kemudian, kena tahu “grammar” atau tatabahasa. Memang sejak sekolah rendah tanya “is”, “was”, “were”, “past tense”, “I am”, “they were” dan sebagainya.

Lepas itu, kita mahir pula novel dengan “literature”, baca sajalah buku rujukan atau dengar apa yang cikgu cerita dalam kelas.

Karangan lebih kurang macam Bahasa Melayu. Kalau tahu banyak makna, mudah nak buat karangan. Sebab itu juga kena hafal banyak makna dan mahir tatabahasa. Jangan nak tulis ayat “bombastik” tapi tak pernah nak guna. Tulis isi, huraian dan contoh sudah cukup. Kalau tulis panjang-panjang nanti banyak salah tatabahasa. Kalau tulis terlalu pendek mungkin disebabkan tak ada isi, tak ada huraian dan contoh. Oleh itu, kena rajin buat latihan cikgu bagi. Di rumah boleh ulangkaji subjek lain yang susah.

======================================

Semua nota dan artikel dalam blog ini boleh disebarkan

secara percuma dengan syarat ada pautan balik

http://www.ketam.pja.my

======================================

Continue reading

Cara dapat A Bahasa Melayu

Bahasa Melayu mudah dapat A sebab kita jumpa cikgu Bahasa Melayu hari-hari atau sehari sahaja tak ada. Oleh itu, jangan buang masa di sekolah sebab anda kena mahir tatabahasa dan KOMSAS di sekolah kerana apabila di rumah boleh baca buku untuk subjek lain yang susah.

Kita selalu dengar kalau nak pandai Bahasa Inggeris kena buka kamus. Sama juga dengan Bahasa Melayu, bukalah kamus. Anda kena mahir ABC kalau nak buka kamus sebab anda perlu tahu sebelum huruf S adalah huruf R, selepas huruf J adalah huruf K. Hal ini disebabkan supaya kita mudah nak buka kamus.

Tak perlu tulis ayat-ayat “mahal”, “bombastik” atau ayat-ayat yang tinggi sebab nanti banyak salah pula dari segi penggunaan kosa kata. Kalau memang tak pernah guna ayat itu, jangan pandai-pandai guna. Apa yang penting adalah pandai cari isi dan menghurai. Banyak karangan tanya sebab, cara atasi, kesan, peranan siapa, langkah mencegah, faedah, kelebihan dan keburukan. Oleh itu, anda mesti kait dengan diri, keluarga, masyarakat dan negara pada 4 peranggan isi.

Contohnya kalau baca buku diri sendiri jadi pandai. Keluarga pun turut baca buku dan tidak mudah ditipu sebab pandai. Masyarakat pun berilmu dan berakhlak mulia. Negara dapat manfaatkan ilmu untuk kemajuan dan dipandang tinggi negara lain sebab pandai. Banyak isi yang keluar sejak kita belajar dari sekolah rendah lagi. Cukuplah tahu 4 isi dan pandai-pandai hurai dan bagilah contoh.

Pendahuluan pun boleh tengok dari buku rujukan dan lain-lain. Memang akan jumpalah dewasa ini, pada era globalisasi yang menerjah dunia dan sebagainya. Penutup pula akan jumpa peribahasa, konklusinya, sebagai intiha, pihak kerajaan hendaklah berganding bahu dan lain-lain. Manakala penyambung ayat pula akan jumpa oleh itu, sementelahan pula, tambahan pula, sungguhpun begitu dan sebagainya.

Kalau tulis karangan jangan harap nak buat panjang-panjang. Semakin panjang karangan, semakin banyak salah tatabahasa dan semakin banyak markah ditolak. Apa yang penting adalah tatabahasa, kalau dah tahu tatabahasa, sudah tentu boleh tulis karangan dengan baik. Jangan risau format karangan sebab markah yang ditolak adalah sikit dan bukannnya ada banyak soalan berformat yang keluar. Kalau keluar pun, belum tentu anda buat sebab tak cukup isi nak tulis.

Kalau novel itu tak perlu baca soalan ramalan dan biasanya ramalan tak tepat. Baca tajuk soalan yang tak pernah keluar sebelum ini saja. Kalau cikgu cerita tentang novel atau KOMSAS tu dengarlah baik-baik sebab akan keluar macam itu saja soalannya. Kalau malas baca buku tebal-tebal, bacalah buku rujukan yang ada sinopsis, plot, watak dan perwatakan, nilai dan pengajaran dan sebagainya. Memang kalau tak baca langsung, memang tak boleh nak jawab.

Cikgu pun dah pesan apabila buat soalan pengajaran mesti ada ayat “kita hendaklah”, atau “kita mestilah”. Tambahan pula dalam ringkasan cikgu pesan supaya tajuk seperti “kesan” ubah jadi “punca”, kalau “faedah” ubah jadi “manfaat” dan sebagainya. Pendahuluan pertama mestilah mula dengan “Petikan membincangkan …” dan sebagainya.

Oleh itu, dengar saja apa yang cikgu cakap di dalam kelas sudah cukup. Kalau cikgu suruh buat kerja sekolah, buatlah cepat-cepat dan tak perlu nak ulangkaji penat-penat di rumah. Cukup ikut cikgu sahaja.

======================================

Semua nota dan artikel dalam blog ini boleh disebarkan

secara percuma dengan syarat ada pautan balik

http://www.ketam.pja.my

======================================

Cara cikgu mengajar

Sikap pelajar memang tak boleh ubah kecuali dia sendiri mahu berubah. Tak boleh dipaksa-paksa. Jika dia tak minat,memang tak boleh nak buat apa. Oleh itu, cikgu kena ubah cara mengajar. Buat kuz dan sebagainya.

Ada cikgu yang beri kerja sekolah banyak-banyak. Buat apa bagi banyak-banyak kalau memang mereka tak akan buat. Suruh pelajar baca buku untuk satu topik. Esoknya cikgu buat ujian untuk topik itu. Sudah tentu pelajar akan baca buku. Tak guna buat ujian 3 bulan sekali sebab pelajar biasanya akan baca buku sehari sebelum peperiksaan. Kerja sekolah buat sikit sahaja dan suruh siapkan di sekolah. Memang kalau bawa balik kerja sekolah di rumah mereka tak akan buat punya. Kalau mereka buat jangan harap itu usaha sendiri melainkan meniru.

Ajar sikit-sikit sudah la. Buat latihan masa itu juga dan beri jawapan lengkap. Minggu depan beri soalan yang sama sebagai ujian. Mesti pelajar sentiasa baca buku setiap buku dan bukan hanya setiap 3 bulan dan sebagainya.

======================================

Semua nota dan artikel dalam blog ini boleh disebarkan

secara percuma dengan syarat ada pautan balik

http://www.ketam.pja.my

======================================

Cara buat kerja sekolah

Duduk di rumah bukan buat apa pun. Sibuk apa entahla. Bukannya rugi atau jadi miskin bile buat kerja sekolah. Yang akan dapat mungkin lenguh tangan dan bosan. Tapi lepas SPM tak tau nak buat apa lagi bosan. Lepas SPM fikir nak cari kerja, berapa ringgitlah dapat. Bukannya kaya pun. Setakat nak kumpul beli “game” atau “handphone” baik tak payah. Buat apa “handphone” mahal-mahal kalau kredit langsung tak ada atau ada 3 ringgit. Saya guna “handphone” Nokia 2100 dan I-Mobile 318 pun ada kredit RM400.

Tak perlu layan handphone sebab tak pernah kaya pun. Orang yang buat “bisnes” saja jawab panggilan telefon dapat duit. Budak-budak sekolah semakin banyak SMS, semakin buang duit walaupun 1 sen.

Dengar lagu pun masalah kalau banyak sangat sampai tak buat kerja sekolah. Kalau kata nak dengar sekejap sambil dengar lagu, akhir sekali mesti berhenti buat kerja sekolah dan layan lagu yang digemari. Kalau matematik mungkin taka da masalah, tapi kalau soalan matematik tu susah akan jadi serabut kepala dengar lagu. Kalau tulis karangan dengar lagu, memang akan tulis lirik lagu punya. Macamlah dia boleh masuk jangan lupa lirik dan dapat beribu-ribu. Kalau dapa beribu-ribu pun hanya untuk sekali saja. Lain kali tak dapat dah, nak makan apa?

Buatlah kerja sekolah! Paksa cikgu bincang jawapan dan bagi jawpan lengkap. Paksa cikgu ulang jawapan kalau tak dapat salin. Orang yang pandai pun tak dapat salin jawapan cikgu sebab cikgu biasanaya nak cepat habis mengajar tapi apa pun kita tak dapat sebab tak sempat salin. Yang cikgu tau marah kita sebab lambat salin, sebenarnya orang pandai sekali pun tak sempat salin.

======================================

Semua nota dan artikel dalam blog ini boleh disebarkan

secara percuma dengan syarat ada pautan balik

http://www.ketam.pja.my

======================================